15-16/10 Samojedträff Fjällnora

Bätte sent än aldrig så kommer det nu en uppdatering..

Så var det i år igen dags att annordna samojedträff. Jag, Eva och Gun stod som arrangörer och det var en hel del att ro runt på bara tre pers. Till råga på allt så fick jag ryggskott natten till fredagen så jag kunde inte vara lika aktiv som jag hade hoppats under helgen. Men jag tog mig upp ur sängen iallafall tack vare en hel del tabletter och kunde genomföra helgen. Som tur var så var min underbara familj, med mamma i spetsen där och hjälpte till med det mesta! Fredagen spenderades hos Eva med den sista planeringen inför helgen och prisfixning.

Det var ca 40-45 hundar där, både lördag och söndag. Inte illa med tanke på att vi gick ut med inbjudan lite mer än en månad innan träffen! På lördagens förmiddag annordnades barmarksdrag och ringträning, sen blev det korvgrillning för dem som ville och på eftermiddagen klickerträning som min otroligt snälla lillasyster höll i! Tusen tack älskade syster!


Arrac (till vänster) i full fart tillsammans med sin syster Leila.


Arrac med Leilas matte.


Arrac med Leilas matte.


Arrac i full fart.


Kamphunden Picasso <3


Kamphunden Picasso <3


Kamphunden Picasso <3


Picasso får agera demohund med Johanna under klickerträningen. Duktiga killen!


Teori under klickerträningen.


Mamma och Picasso myser. <3

På kvällen kom Anders och Andreas och föreläste/pratade om drag med samojeden. Vilken utrustning man behöver ha m.m. Sen blev det gemensam middag. Efter middagen pratade vi om samojeden i framtiden. Meriteringsregler, utställningsregler m.m. Tusen tack Andreas och Anders för att ni kom och föreläste och tusen tack Gunn för att du fixade maten! Ett extra tack också till Andreas som är naprapat och fixade min rygg. Den blev bra bara några dagar efter!


En del av folket på middagen.

Så blev det söndag och dags för utställning! Då jag fortfarande knappt kom ur sängen, så ställde Johanna upp som handler till båda min killar, och gjorde det med bravus måste jag säga!! :D Även pappa fick hoppa in en snabbis med Picasso.

Picasso ut först och skötte sig hur bra som helst med sin nya handler. Han slutade som bästa hanvalp med toppenkritik! Han blev till slut BIM valp!


Fina du <3


Vilka snyggningar!

Picassos kritik - Trevligt helhetsintryck. Fint hunvud med bra detaljer. Fin rygglinje. Bra svansansättning. Bra vinklar runt om. Stadiga rörelser. Bra pälskvalite och fin färg. Trevligt temperament.
HP - Valpklass 1 - Bästa hanvalp - BIM valp
Domare - Helena Ekdal


Fyra brorsor. <3 Från vänster - DaVinci, Nimbus, Douglas och Picasso.

Sen blev det bästa avelgrupp och bästa uppfödargrupp för valp. Arrac med sin grupp bästa avelsgrupp och Zyklonens kennel bästa uppfödargrupp.


Arrac (längst till vänster) och Terri (längst till höger) med sex av sina avkommor. 
Tyvärr syns bara halva Hanni och ingenting av Noizy, men annars är alla med.


Att det ska vara så svårt att foto valpar, här syns alla iallafall. Från vänster - Johanna med Picasso, Anki med Nimbus, Siw med Douglas, Sofia med DaVinci, Gun med Hanni och Ylva med Noizy. Sex av åtta valpar i kullen samlade på samma ställe. Inte illa!

Så var det Arracs tur med Johanna som handler. Terri höglöpte, vilket såklart Arrac hade lagt märke till och betede sig inte för fem öre, men domaren gillade honom ändå! ;)


Fina du <3


Domaren går igenom Arrac.


I rörelse

Arracs kritik - En championtkille som väl försvarar sitt championat. Härlig resning. Mycket fint huvud med bra detaljer. Fin könsprägel. Välkroppad. Välmusklad. Välvinklad. Mycket fina rörelser med bra påskjut. Mycket fin pälskvalite och färg. En härlig representant för sin ras.
HP - Chkk 1 - Bästa hane - BIM champion - BIR
Domare - Helena Ekdal


Mys vid tältet.

Arrac blev alltså BIR igen, andra året på rad när vi har annordnat samojedträff. Helt otroligt! Min fina kille! <3 Picasso inte mycket sämre han som blev BIM valp! Det är mina killar det! <3

Stort tack till alla er som gjorde denna helg möjlig. NI som hjälpte till på alla tänkbara sätt.
Ni vet vilka ni är och ni vet vad ni gjorde! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0