Sammanfattning av Triple Dog Show

Nu tänkte jag försöka få ihop en liten sammanfattning från helgens utställningar.

I fredags så bar det av mot Jönköping. När jag fick bokningsbekräftelsen till vårat boende så stod det att vi skulle ha en hytt, och när vi kom dit så var det verkligen en hytt. En våningssäng med ett litet väggbord och två pallar var det där inne. Inget kyskåp eller något annat. Men trotts att det var litet så har vi trivts riktigt bra. :) Och så har vi sett till att vara länge på utställningen om dagrna så vi spenderade inte mycket tid på boendet. Vi bodde perfekt till, med inte ens fem minuters gångväg till utställningen, vilket gjorde att vi slapp allt bilkaos på mornarna. När vi hade packat in i hytten så gick vi direkt till utställningplanen och satt upp vårat tältet och efter det åkte vi och åt mat.


Arrac blickar ut över vättern.

Lördagen kom och det var dags för första utställningsdagen. Och som jag har skrivit tidigare så fick Arrac en etta med hp och riktigt bra kritik förutom att han måste bli stabilare i steget. Jag hade stora problem att få upp honom i trav och han ville bara passa hela tiden. Så det resultatet är jag absolut nöjd med!! Och som sagt så sa domaren att så fort han blir lite stabilare i steget så får han ett ck. Och en bra dag så är han stabilare i steget.

Kritiken: 16 månaders välvuxen hane. Välskuret huvud. Utmärkt näsparti och skalle. Mörka vackra ögon och öron. Bra pigment. Mycket goda kroppsprop. Utmärkt benstomme. Tillräcklig bröstkorg. Tillräckliga vinklar fram, bra bak. Välansatt och buren svans. Utmärkt pälsstruktur. Rör sig gott från sidan men önskar stabilare hasleder och mellanhänder.
Domare: Tomas Rohlin, Danmark
1kv, 1 kk, HP



På kvällen blev det grillat inne på området och sen tidigt isäng. Vi var alla varit riktigt trötta efter en hel dag på utställning..

Sen blev det söndag och det bästa resultatet för våran del. Domaren var riktigt hård och som jag skrev i ett inlägg tidigare så kändes det som att man fick vara glad om man fick en slät etta. En del tikar som hade fått ck första dagen åkte ut på tvåor.. Endast tre hanar var anmäla varav Arrac och en annan fick ck. Så blev det tävlan i bästa hane, där Arrac kom tvåa med r-cacib mot en hane med massa championtitlar. Men eftersom att den hanen redan har titeln c.i.b (internationel beauty champion) så kommer cacib att gå till Arrac. Dock så kommer de kunna ta upp emot ett halvår har jag hört innan det blir godkänt för det måste gå igenom FCI. Men det är det värt! :D

Kritiken: Bra storlek. Välskuret huvud. Bra uttryck och pigment. Välansatta öron. Prima hals och överlinje. Bra svans, välvinklad. Bra massa i kroppen. Mer benstomme önskas. Tiptop färg och päls. Rör sig bra.
Domare: Ole Staunskjaer, Danmark
1kv, 1kk, CK, 2bhkl, r-CACIB





Arrac skötte sej riktigt bra i ringen och travade riktigt bra, och jag kunde inte vara nöjdare!! På kvällen tog vi hem kinamat som vi käkade i soffan (läs sängen). Sen gick vi och la oss tidigt för att orka med sista dagen..

Sista dagen och det blev en slät etta men vinst i konkurrensen.

Kritiken: Stor kraftig hane. Kunde ha lite mer haka. Ljusa ögon. Korrekta öron. Bra hals och rygg. Korrekt svans. Lite rak i överarmen. Tillräckliga vinklar bak. Rör sig typiskt för åldern. Bra päls och färg.
Domare: Eva Borg
1kv, 1kk


Jag är lycklig säger Arrac.

När vi var klara i ringen och hade kollat klart så samojederna så bestämde vi oss för att dra oss hemåt istället för att stanna och kolla på finalerna. Men först gick vi och kollade i lite stånd och pratade med lite olika människor så tiden drog iväg innan vi åkte hemåt. Plus att vi åkte in till stan och käkade en riktigt god pastasallad innan bilen började rulla mot Uppsala igen.

När man åker sådär tre dagar på rad så märker man så väl hur viktigt det är att hunden är med ordentligen när man är inne i ringen. Arrac hade en dag som var riktigt bra och det visade sej också på reslutatet. Söndagen var han på g och då blev även resultatet bra. Och nu menar jag inte när han står, för det gör han alltid bra efter att vi har gått kursen hos Gerard, utan jag menar när han springer. Men det är roligt att se att när han är på topp att han då kan få sådana bra reslutat. :)

Arrac älskar verkligen att åka på utställningar och det gör det såklart extra roligt att åka!! Så att det inte bara är jag som tycker det är roligt. 


BIM och BIR alla tre dagarna.

Arrac träffade några trevliga kompisar också. :) Däribland två stycken snygga samojedtjejer. En från norge och en annan som är en kusin till honom.. Jag pratade även mycket med en kvinna från Ryssland som hade en samojedhane som hon ställde..


Kvinnan från Ryssland och hennes hane. Tyvärr har jag ingen bättre bild på honom.

Det var en riktigt trevlig helg och nästa år kanske det blir tredagars i Ransäter? Vem vet..


Kommentarer
Postat av: Tjejerna på Smibacken

Ni kom ni sågs ni segrade i mina ögon. Bra skrivet och fina bilder. Ni är så duktiga och snygga båda två fast jag fattar inte alla r-cacib,ck och cert och hur det delas ut eller varför inte jag kommer nog lära mig vad det lider för ni verkar vara mitt i SamojedElitSmeten nu. Stort Grattis!

2010-06-30 @ 14:44:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0