25/2

Sen Arrac började lyfta på benet så har jag haft problem till och från med att Arrac inte går fint i kopplet. Trots att jag har varit konsekvent i tränandet så har det inte gett resultat som jag har velat. Så idag så kollade jag på mannen som talar med hundar och blev inspirerad att prova något nytt. Han sa såhär - Tänk att hunden är din pojkvän, han ska gå brevid dej och inte framför dej. Så jag testade det med Arrac idag när vi var ute på promenad. Jag satt upp kopplet lite i halsen på honom så att det var lättare att bara korrigera honom lite. Och nu pratar jag inte om att man ska rycka hårt i kopplet om hunden gör fel, utan att man bara ska dra till lite så att det bara känns ytterst lite för hunden.

Och oj vilken skillnad det blev, han började gå lugnare i kopplet och fann sej snabbt med att han skulle gå brevid mej. Det slutade med att han gick vid min sida helt frivilligt och att jag knappt behövde korrigera honom överhuvudtaget. Jag kommer helt klart fortsätta med denna teknik och se om det fortsätter att ge resultat.

Imorgon så blir det hundhagen på morgonen där vi ska möta upp Mathilda med Ludde och Max. Och sen på kvällen så ska jag och Arrac till Camilla och Micke och låta Arrac leka med deras Floyd. :)


Kommentarer
Postat av: mathilda

ny blogg :D

2010-03-02 @ 17:59:01
URL: http://thefetchers.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0