12/2 Furudal

Vi är i Furudal på något som heter samojedveckan (samojedspecial kan man kalla det). Igår så kom vi hit och bara tog det lugnt, och gick och kollade omgivningen. Testade på lite drag med båda hundarna och körde lite utställningsträning. Utställningsträningen gick inte så bra, Arrac var hur ofokuserad som helst och ville bara nosa i marken. Torrfodret jag hade med mej var inte tillräckligt gott för att avleda och köttbullarna hade jag tyvärr glömt i huset som vi bor i. Det såg inte diretk ljus ut för morgondagen då det vankades utställning.

På kvällen så var vi ute och gick i området och då stoppade en tant oss som kom från Tyskland och sa att Arrac var den finaste samojeden hon hade sett här och att hon gärna skulle vilja para honom med en av hennes tikar som hon letade hane till. Riktigt roligt såklart! Så vem vet, när Arrac om ca sex månader till ett år är röntgad och ögonlyst och allt förhoppningsvis ser bra ut så kanske det blir några Arrac valpar i Tyskland! Skulle såklart vara hur roligt som helst. Skriver mer om det sen!

Så imorse vid nio var det dags för utställningen att dra igång och vi hade startnummer 13. Olycksnummer tycker många, men tvärtom var det för oss!! Arrac ställdes i Juniorklassen där sju stycken var anmälda och alla var där. Alla fick ettor och sen var det dags för konkurrensen. Två stycken tackades av eftersom att endast fem placeras och jag och Arrac var kvar! Sen ställde han om oss i den ordningen som han ville ha oss i och han pekade fram mej och Arrac längst fram!! Sen fick vi springa ett varv till så domaren kunde kolla om han var nöjd med ordningen. Och det var han! Arrac hade precis blivit bästa junior hane på en samojedspecial! Detta med ck (certifikat kvalitet) och skulle in och tävla igen, först i bästa hane och sen i BIR/BIM junior.

Så efter att alla hanar hade bedömts så var det dags för bästa hane att utses. Tio hanar hade fått ck och skulle därför in och tävla. Vi fick springa ett varv, och Arrac passgångade hela tiden och det gick inte att få upp honom i trav. Så var det varvet slut och fem skulle tackas av och fem skulle få stanna kvar för placering. Domaren tackade av fem och vi stod kvar! Till min förvåning helt klart med tanke på hur Arrac hade skött sej det senaste varvet. Sen fick vi springa var för sej och sen tillsamans ett varv igen och sen var det dags för placering. Och Arrac blev placerad fyra! Hur bra som helst och jag kunde inte vara så mycket nöjdare! Hade någon frågat mej imorse hur jag trodde det skulle gå så hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle gå så bra!

Sen var det en ganska lång väntan innan vi skulle in i finalen för att tävla om BIR/BIM junior (något som man endast gör på en sån här special och inte på en vanlig utställning). Så var det dags att gå in i finalringen. Vi började springa och allt kändes bra, men så började Arrac halta. Tyvärr med tanke på att domaren aldrig kommer sätta en hund som haltar före en som inte gör det. Så Arrac blev BIM junior och jag är helt klart nöjd ändå, även fast det såklart kändes lite snörpligt med tanke på hur det gick till. När jag lyfte på Arracs tassar när vi var klara så var det hur mycket is som helst under, och det var inte konstigt att han hade haltat. Så det är helt klart något jag måste tänka på om jag åker på en utställning ute igen där det är snö. Ta bort snön/isen under tassarna innan man går in i ringen! Jag har lärt mej min läxa iallafall. Tyvärr den hårda vägen.

För Arracs släktingar så har utställningen också gått bra, iallafall på hansidan där jag hade mest koll. En kusin till Arrac blev bästa hane och till slut BIR, och en annan släkting till Arrac blev femte bästa hane.

Arracs kritik: 1 år. Vacker och välbyggd. Normalt utvecklad. Behöver lite mer massa. Bra huvud och öron. Fin hals. Tillräckligt vinklad fram och bak. Bra päls om än något valpig. En mycket tilltalande junior. Saxbett. Bra pigment.
Bästa juniorhane med ck, fjärde bästa hane och BIM junior
Domare: Eivind Mjaerum

Arrac har även vunnit massa priser, däribland ett presentkort på försäkring hos Folksam. Riktigt bra med tanke på att det snart är dags att förnya den vi har. :)

Uppdaterar mer när vi kommer hem till Uppsala igen och bilder kommer även komma då såklart!
Ha det bra tills dess.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Ett stort grattis till er!

Att jag inte hittat hit tidigare :)

Ja, vi har blivit med hund. Mickes chef var tvungen att göra sig av med en av sina. Det är en fyra-årig boxer som tror att han fortfarande är en valp, haha. Verkligen en jättegullig hund. Måste dock träna honom på att inte dra när man går med honom, men det ska vi öva på :)

2010-02-12 @ 18:48:38
URL: http://whatisinsidemymind.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vi har inte provat att släppa ihop honom med någon annan ä. Han blir så väldigt uppspelt när vi möter andra hundar ute. Han är inte aggressiv och skäller utan drar bara fruktansvärt mycket dit. Han har bott ihop med valpar nästan hela sitt liv och förra ägaren har tagit honom till en hundpsykolog och hon sa att han inte har något riktigt "hundspråk" och inte vet hur han ska kommunicera med andra. Men vi måste ju prova och se hur han reagerar någongång :)

Det vore säkert jättebra med hjälp! Jag har ju aldrig haft hund förut, haha.

Nästa vecka är det fullt med jobb men veckan därpå slutar jag fyra flera dagar så det skulle vara jättekul att ses då!

Kram

2010-02-13 @ 14:26:33
URL: http://whatisinsidemymind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0